musée du diocèse de lyon

entrée

fondation de la Collégiale de Fourvière

1192

 

 

 

 

 

Charte de la première fondation de la Collégiale de Fourvière par J. de BELLESMES

 

 

 

 

Hoc est privilegium fundationis ecclesiae sancti Thomae :

 

Jobannes Dei gratia primae Lugdunensis Ecclesixae sacerdos humilis et Stephanus ejusdem Ecclesiae Decanus, cum universo capitulo, omnibus Dei fidelibus in perpetuum. Ea quae in Ecclesia Dei, ipso autore, noviter plantantur, firmis oportet radicibus roborari, ne tractu temporis per oblivionem et incuriam aliquando possint meuteve ruinam.

 

Ea propter nos praesenti scripto futurae posteritati notum facimus, quod nos in capitulo nostro communiter residentes, capellam de Forverio ab Oliverio bonae memoriae quondam Decano in fundo nostro in honore Beatae Mariae et sancti Thowae Cantuariensis

 

Archiepiscopi et martyris inchoatam, sicut infra notatum est, Deo inspirante, instituimus et dotavimus.

 

Inprimis concessimus eam fore Ecclesiam conventualem, ita quod ad culturn Dei, et ad honorem Beatae Mariae, et novi martyris, novi creentur canonici, quibus praeficiatur unus de canonicis nostris, et non alius, in capitulo nostro communi consensu venerabilis pro tempore archiepiscopi, et totius capituli concorditer electus, qui statim celebrata electione, antequam donum de manu archiepiscopi per librum accipiat, jurabit quod nihil unquam per se vel per alium faciat vel facienti aliquo modo consentiat, quod ad gravamen vel laesionem Ecclesiae nostrae possit vel etiam videatur retorqueri, nec aliquod privilegium a Sede apostolica postulare praesumat, nisi de communi voluntate et consilio archiepiscopi et totius capituli nostri ad hoc nominatim convocati. Habebunt autem ipse et fratres quos dabit ei Dominus potestatern instituendi canonicos quibus in choro nostro eamdem stationis praerogativam indulsimus quam habent canonici sancti Justi et sancti Pauli.

Et statuimus ut conventus ecclesiae nostrae missarn majorem ibi die passionis ejus celebrare teneatur eodem modo et ordine quo fiebat in choro nostro, silicet cum tribus sacerdotibus revestitis, tribus diaconis, tribus subdiaconis, tribus ceroferariis, et omnes revestiti, procurationem in refectorio nostro accipiant quod et antea faciebant, vesperas tamen in ejus vigilia minime tenebitur ibi cetebrare. Alia quoque quae ibi ordinanda videbuntur, communicato consillo, ordinare debebunt, ita quod nec is qui ibi praepositus fuerit sine majori et saniori fratrum ibi residentium parte, nec ipsi sine ejus consilio aliquid ordinare praesumant.

 

Concessimus etiam eis jus parochiale in vineis et locis in quibus thesaurarius noster decimas percipit, si forte aliqua domus ibi de novo fuerit aedificata, statuentes ibidern cimiterium ecclesiae nostrae, ut videlicet tam canonici quam alii clerici, qui in choro majoris ecclesiae et Beati Stephani et Sanctae Crucis serviunt, ibi sepeliantur, salva tamen antiqua libertate ut, dum vixerint, liceat eis in aliis ecclesiis eligere sibi sepulturam ; si vero pater defuncti superstes fuerit, possit de sepultura filii ordinare, cum ipse filius nihit de ea mandaverit. Hoc ipsurn de familiis nostris domesticis instituimus, salvo tamen earum ecclesiis jure parochiali.

 

Donavimus etiam eis ipsum locum in quo sita est ecclesia liberum ab omni alia consuetudine, excepta ea quae infra notata est, et domus et cimeterium et vineas et hortos et campum, ita tamen quod nullum in campo fiat aedificium, et quidquid primi capellani tenebant a Cripta Rotunda usque ad vineam Vulgrimorum et locum illum qui vulgo dicitur les Sales, ea tamen platea retenta inqua boves vendi consueverant.

 

Dedimus etiam eis plateam inqua turris de Collia fuerat, retento tamen per omnia supra dicta quod si major et mater ecclesia fodere vel cavare voluerit, marmorei lapides et illi qui vulgo dicuntur Chaon, proprii erunt ipsius majoris ecclesiae ; reliqui vero tant ipsius ecclesiae quarn ecclesiae sanctae Mariae et sancti Thomae. Si autem ecclesia sanctae Mariae et sancti Thomae foderit vel cavaverit, marmorei lapides et Chaon majoris crunt ecclesiae, reliqui autem proprii erunt ecclesiae sanctae Mariae et sancti Thomae. Item concessimus eis quidquid de feudis nostris tam videlicet Archiepiscopi quam Ecclesiae voluerint eis feudatarii donare ; sed et si de praedictis feudis aliquid vendere voluerint, licebit eis emere nisi forte Archiepiscopus vel Ecclesia sibi maluerit emendo retinere.

 

Praeterea statuimus ut illi qui, Deo volente, in ecclesia illa servituri sunt, anniversariorum nostrorum celebrent officia et cibum defuncti, qui uni de sacerdotibus antea dabatur, ipsi accipiant, triesimum defunctorum nostrorum per triginta dies faciant et beneficium per tringinta dies accipiant, singulis diebus, sex denarios de bonis defuncti, si in ejus substantia inveniri poterit, accepturi. Si quando in illis diebus refectorium vocare contigerit, habebunt quoque decimam eorum redituum quos de ecclesia defunctus habiturus est a die obitus sui usque ad primum martii post solutionem refectoriarum et debitorum clamoribus pacificatis. Ipsi vero debebunt ecclesiae nostrae processionem et missam in Natali Domini, in Pascha, in Pentecoste, in nativitate sancti Johannis et in decollatione ejusdem, in revelatione sancti Stephani, in tribus diebus Rogationum, et in Ramis Palmarum. Pro his autern quae eis donavimus et, Deo volente, acquisituri sunt, dabunt sancto Johanni candelam unius librae in nativitate ejusdem, et sancto Stephano aliam unius librae in ejusdem revelatione.

 

Factum est hoc anno ab incarnatione Domini millesimo centesimo nonagesimo secundo, anno a passione memorati martyris vigesimo, indictione decimal, epacta quarta, concurrente tertia, praesidente Romae Caelestino Papa tertio, imperante Henrico Romanorum Imperatore, regnante Philippo Francorum Rege. Ut autem super hac nostra donatione nullus successurae posteritati oriundae dubietatis scrupulus reliquatur, imo firmum et inconcussum vigorem semper obtineat et tenorem, tam Archiepiscopi quam Ecclesiae sigillo praesentem cartam fecimus insigniri.

 

 

 

 

 

 

 

SOURCE : CAHOUR Arsène, 1838, Notre Dame de Fourvière, pp.398-402